torsdag, april 30, 2009

Känn ingen sorg för mig Göteborg!

Ja som titeln anger så handlar även denna blogg om Göteborg. En av Sveriges absolut sämsta sångare brukar ju sjunga så, och på grund av artistens avsaknad av kvalitet så har jag tyvärr aldrig hört mer än denna rad!
Men jag har ju i tidigare bloggar ondgjort mig över staden, dess röriga trafiklogistik.... Stadens HEMSKA parkeringsvakter, all brottslighet o.s.v.. Ja nackdelarna är många men låt mig slå fast ändå..... FÖRDELARNA ÖVERVÄGER!!!!
Så var det sagt, och vet ni varför?
Göteborg har kvar lite av gammaldags småstad mitt i det jättestora!
Jag bor ju i Gävle staden som 60-70talets rivningsraseri förstörde.
I Göteborg finns fortfarande trähus, pampiga sekelskiftespalats, och en del ruckel, Detta är väldigt charmigt, men nu kommer jag till sist till det allra bästa: KORVKIOSKERNA ÄR PRECIS SOM DE VAR I GÄVLE NÄR JAG VAR LITEN POJK!!!!!!!!!
Här är man kvar i 60-talet, då ännu inte pommes frites hade slagit igenom. Här kan man fortfarande få en HEL SPECIAL med smala korvar, och man kan på Göteborgskt manér få den med både en kokt wiener och en grillad wiener och räksalladen innehåller inte bara sockerbetor utan räkor i massor!
Wow! Och sedan moset, som inte är maskintillverkat. Nej det är stampat med pärstamp, och innehåller tydliga spår av originalråvaran potatis i form av enstaka små klumpar! Man får hela anrättningen med sig i en papperspåse, där mosbrickan ligger inlindad i smörpapper och där gaffeln är den löjligaste lättförstörda plastbit man kan hitta. Är man sedan ickediabetiker så säger man att man vill ha en 08 (noll-åtta), och genast ställer kioskbiträdet fram en Pucko på disken!
Detta mina vänner är pur nostalgi när den är som bäst, och en anledning till att ÄLSKA Göteborg. Man kan sitta utanför Bengans på Stigbergsliden och ta en kaffe, eller äta lunch vid vattnet ute i kulturreservatet Klippan där jag jobbar under mina Göteborgssejourer!
Igår kväll blev det ingen blogg för undertecknad var mer död än levande, och trött så ända in i bäng som Göteborgarna säger. När jag postat denna blogg så ska jag gå ner i matsalen och äta frukost, och sen!!!!!!!!!!!
Åker jag HEM TILL GÄVLE, och mina pussgurkor!

Keep swinging, until next time!
ODINI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar