tisdag, april 28, 2009

Risk för fisksmisk!

Har nu sagt godnatt till lilla frugan!
Som sover ensam hemma i stugan!
Sätter mig ner vid tangentbordet!
Söker och letar för att finna ordet!
Tycker nog att inlägget skall rimma!
Men är det lätt i denna sena timma?
Vad ska dagens blogg handla om, kan man undra?
Tja jag är ju i Göteborg, så det blir väl om flundra?
I alla fall är det nog en stor risk!
Att det hela landar på ämnet fisk!
För igår åt jag den torraste fisk jag svalt!
Med ett potatismos som var så illa banalt!
Fisken hade stekts mycket väl!
Och var torrare än lufttorkad säl!
Man tycker ju det är en förlorad slant!
Då kocken är en sådan oerhörd klant!
Man skriver att man bjuder på sallad och bröd!
Och serverar en fisk som varit alltför länge död!
Slänger lite käckt på toppen en näve bladpersilja!
Tror då att kunden inte skall matfusket urskilja!
Men kunden skulle aldrig denne kocken hylla!
Utan går hellre till en kiosk av märket Sibylla!
Där är moset godare och mjukt som en smekning!
Kokta korven har inte fått en uttorkande stekning!
Det hela glider ner med sallad av räkor i majonäs!
Och i papp och gaffel av plast hela anrättningen kläs!
Detta är väl inte heller någon större kulinarisk höjd!
Men den ätande kunden blir både mätt och lite nöjd!
Hälsoprofeter och gourmèer hörs skalla!
Stackare, ni förstör både lever och galla!
Visst men det är faktiskt en kalkylerad risk!
För att slippa äta torr och masonitartad fisk!
Nog nu om maten som gör mig så matt!
Och alla kära vänner till er ett godnatt!
Keep swinging, until next time!
ODINI

2 kommentarer:

  1. Jo då, bloggen fungerar utmärkt. =) Jag är in och hälsar på här varje dag. Törs inte säga att jag är Göteborgare (nästan iaf) för såna ligger risigt till har jag förstått. ;)) /Tina

    SvaraRadera
  2. Det var ord som var käcka och i rimmet fann vi inte en enda läcka.

    SvaraRadera