måndag, maj 28, 2012

Mors dag borde det vara varje dag!

Idag har det varit Mors Dag, vilket är lite fånigt.... Vareviga dag skulle ju just våra mödrar hedras... Det finns en lite fånig sentimental schlager där det sjungs om en äldre mor som väntar besök på sin födlsedag, och har dukat med finaste porslinet och kokat kaffe. Då ringer sonen och säger: Ja du vet hur det e, jag tog fel på vilken dag det va.... VILKEN SVINPLÖS....
Modern hade säker gjort en del missar någon gång under livet, men det var ändå hon som burit honom i sin kropp under nio jobbiga månader. Sedan hade hon säkert tvättat matat och klätt honom, besökt åhörardagar och oroligt väntat då han varit ute på sina sena tonårsräder.
Jag sätter en ära i att besöka min mor och om jag inte kan det, så ringer jag åtminstone (skulle jag glömma även det, så är jag så lyckligt lottad så att min fru påminner mig)...
Nu är det ju inte så att modern är hjälplös på något vis, men mentalt kan även människor i farten känna sig ensamma ibland, så det är varje barn skyldig en mor tycker jag...
Min mor är en pigg och snygg 78-åring, som inte är det minsta senil. Men stöd och intresse behöver även en sådan dam. Tänk bara vad hon gjort för mig! Tagit hand om mig då jag varit krasslig i först gulsot, sedan engelska sjukan och diverse andra hälsoproblem i barndomen. Detta kröntes med diabetes i tonåren, och vem hjälpte mig och barnen då jag genomgick en skilsmässa? MORSAN natuligtvis, med hjälp av en nu saknad fader....

Nåväl för att inte låta detta bli en alltför sentimental drapa, så måste jag berätta vad som hänt de senaste veckorna.
För några helger sedan hade vi Cruising i Gävle, och där visade ragarna upp sina fina bilar. Mor har en väldigt fin standard-Volvo av 83 år modell, och vad tror ni hon gjorde?
HON CRUISADE runt stan med den.... Några dagar efter detta besökte jag hennes garage, och där öppnade hon motorhuven... -Titta vad fin jag gjort den, sa hon och pekade ner i motorrummet. Hon hade gjort motortvätt! Sedan berättade hon att hon även fyllt olja i förgasaren och i motorn, samt fyllt bromsvätska... Då blev jag stolt... Där står en nästan 80-årig dam i fräscha moderna kläder och berättar att hon själv servat bilen, vad ger ni mig för den???
Nåväl istället för att fortsätta denna hyllning till en av alla sveriges morsor, avslutar jag den med en direkt uppmaning till er ALLA.
HAR NI EN MOR I LIVET SÅ HÅLL KONTAKTEN MED HENNE, OCH GÖR VARJE DAG TILL EN MORS DAG... DET ÄR BÅDE HON OCH NI VÄRD.... Tänk också vad gott fika man får, helt utan kostnad.....

Keep swinging friends, until next time! ODINI Free Hit Counter
Free Counter

1 kommentar: